Jesteśmy szkołą z misją
„Mądrość to dążenie do pełni.”
Ks. Jan Twardowski
Szkoła poprzez swoje działania jest szkołą życia – życia mądrego, zdrowego, odpowiedzialnego za siebie i innych, samodzielnego, rozsądnego, radosnego, uczciwego, pełnego serca i życzliwości dla drugiego człowieka.
Szkoła kształtuje serca młodych ludzi, nie tylko mózgi do pracy… jednak rzetelna wiedza i umiejętności niezbędne są do osiągnięcia sukcesu.
Wizja szkoły
Uczeń:
- Jest dobrze przygotowany do kolejnych etapów edukacji,
- Opanował kompetencje kluczowe i potrafi rozwiązywać problemy,
- Angażuje się w życie klasy, szkoły i środowiska,
- Czuje się doceniony, dowartościowany,
- Jest kreatywny,
- Zna siebie,
- Jest odpowiedzialnym, dobrym człowiekiem,
- Potrafi kierować procesem uczenia się, bo wie, że warto się uczyć,
- Prawidłowo funkcjonuje w grupie,
- Radzi sobie zarówno z sukcesem jak i porażką.
Rodzic:
- Obdarza zaufaniem nauczycieli i szkołę,
- Jest zadowolony z efektów pracy szkoły,
- Interesuje się postępami swego dziecka,
- Jest świadomy mocnych i słabych stron dziecka,
- Angażuje się we współpracę ze szkołą;
Nauczyciel:
- Realizuje się w swojej pracy,
- Jest zadowolony z miejsca, w którym pracuje,
- Jest świadomy swoich mocnych i słabych stron,
- Oddaje się swojej pracy,
- Jest kreatywny,
- Jest skłonny do refleksji – analizuje wyniki swojej pracy,
- Współpracuje z innymi,
- Włącza się w działania podejmowane w szkole,
- Podnosi swoje kompetencje,
- Chce i wykorzystuje dostępne pomoce dydaktyczne.
Postawy i wartości:
- Szanujemy tradycje szkoły, miasta, regionu i państwa,
- Akceptujemy siebie i innych, ponieważ jesteśmy tolerancyjni i otwarci,
- Pracujemy nad samorozwojem,
- Jesteśmy aktywni w środowisku, w którym żyjemy,
- Dokonujemy samodzielnych wyborów, ale jesteśmy otwarci na konstruktywną krytykę,
- Słuchamy siebie nawzajem,
- Podejmujemy pracę i współpracę,
- Jesteśmy odpowiedzialni za siebie i innych,
- Nie poddajemy się w trudnych sytuacjach
- Jesteśmy uczciwi w stosunku do siebie i innych.
Chcesz poznać lepiej koncepcję pracy szkoły?
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY
Organizację Zespołu Szkół Społecznego Towarzystwa Oświatowego im. księdza Jana Twardowskiego w Ostrołęce należy oprzeć na koncepcji dziesięciu (dziewięciu) oddziałów – od klasy 0 do klasy III gimnazjum (VIII szkoły podstawowej).
Jakość pracy w szkole to osiąganie złożonych celów, nieustanne kształcenie, a także zaspokajanie potrzeb uczniów, rodziców, nauczycieli wraz z pracownikami niepedagogicznymi. Zadowolenie wszystkich wymienionych uzyska się poprzez:
- dobór aktywnej, otwartej, twórczej kadry pedagogicznej, zaangażowanej w rozwój szkoły,
- ustabilizowanie zatrudnienia kadry pedagogicznej i administracyjno – usługowej,
- zaprojektowanie i wdrożenie dobrego przepływu informacji,
- efektywniejszą pracę wychowawczą szkoły poprzez zwiększenie nacisku na budowanie zespołów klasowych ze szczególnym uwzględnieniem walki z wyobcowaniem pojedynczych uczniów oraz włączenie rodziców do wspólnej realizacji ustalonych celów,
- wprowadzanie nowelizacji programowych, które pomogą lepiej kształcić dzieci i młodzież,
- udział kadry w zespołach samokształceniowych, poszerzanie swych kwalifikacji na studiach podyplomowych, kursach kwalifikacyjnych i innych formach doskonalenia (w miarę poprawy sytuacji materialnej ze wsparciem finansowym ze strony pracodawcy),
- równomierny przydział obowiązków nauczycielom w ciągu roku szkolnego,
- układ planu lekcji zgodnie z zasadami higieny pracy,
- uwzględnienie w planie pracy blokowania zajęć (np. w jednym dniu język polski, historia i zajęcia artystyczne), tak aby możliwe były wyjścia na koncert, do teatru, kina czy muzeum bez angażowania nauczycieli innych przedmiotów,
- odpowiednio wcześniejsze planowanie wyjazdów, spotkań oraz uroczystości szkolnych tak, aby możliwe było przygotowanie ich bez znacznego ingerowania w codzienną pracę szkoły (aby uczniowie nie tracili zajęć lekcyjnych),
- współpraca na rzecz wszechstronnego rozwoju ucznia z ośrodkami edukacyjnymi, samorządowymi i kulturalnymi oraz poradnią psychologiczno – pedagogiczną,
- pobudzanie uczniów do aktywności społecznej, wychodzenie z inicjatywami poza szkołę, wolontariat,
- rozpisywanie konkursów na rzecz szkoły w celu aktywizacji społecznej uczniów i integracji ze środowiskiem, utwierdzając ich w przekonaniu,że mają wpływ na to co dzieje się w szkole,
- udział w konkursach i zawodach zewnętrznych (należy przy tym zwrócić większą uwagę na odpowiedni ich dobór pod względem rangi i zasięgu – każdy uczeń ma talent i jest twórczy trzeba go tylko ukierunkować),
- prezentacja osiągnięć uczniów w szkole i poza nią np. wystawy plenerowe, w urzędzie miasta, galeriach, muzeach,
- roztaczanie opieki nad uczniem słabym, wymagającym terapii pedagogicznej, osamotnionym czy też z problemami emocjonalnymi,
- systematyczne bieżące kontrole, ewaluacja wewnętrzna oraz wprowadzanie poprawek,
- zacieśnianie współpracy z rodzicami poprzez spotkania, aktywną działalność w Samodzielnym Kole
- Terenowym, wspólne wyjazdy, rajdy i pikniki. Uświadomienie rodzicom tego, co leży u podstaw tworzenia i działania szkoły społecznej – rodzice mają ogromny wpływ na jej funkcjonowanie, a ich zaangażowanie i pomoc skutkować będzie lepszą kondycją i atmosferą panującą w szkole. Rodzice są współtwórcami szkoły. Należy jednocześnie zrozumieć, że dziecko ma prawo być zmęczone i nie zawsze ma ochotę na to samo co rodzic. Dziecko powinno być inspirowane a nie zmuszane.
Dyrektor szkoły
Dyrektor szkoły funkcjonuje jako menadżer, nauczyciel i wychowawca, który sprawnie i twórczo podchodzi do rozwiązania problemów dydaktyczno – wychowawczych oraz problemów organizacyjnych i kadrowych.
Dyrektor będąc przewodniczącym rady pedagogicznej, powinien jawić się jako kompetentny przełożony, życzliwy doradca i konsultant. Nauczyciele chcą mieć dyrektora o empatycznym i spokojnym usposobieniu, nastawionego pozytywnie do środowiska szkolnego wraz z jego klientami. Skutecznego w działaniu, optymistę, patrzącego długoterminowo. Podobne oczekiwania wobec dyrektora mają uczniowie i ich rodzice.
Współpraca dyrektora ze wszystkimi organami szkoły powinna być konstruktywna, oparta na zaufaniu i wspólnym dążeniu do celu..
Dyrektor szkoły dba o:
- właściwą organizację pracy inspirującą do twórczych działań i kreatywnego myślenia,
- zespołowe decydowanie o działaniach edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych szkoły,
- właściwy przebieg zebrań rady pedagogicznej,
- pomoc nauczycielom w ich rozwoju zawodowym,
- podnoszenie kwalifikacji i możliwość doskonalenia zawodowego dla podnoszenia jakości pracy szkoły,
- dokumentowanie pracy szkoły,
- stałą modernizację pomieszczeń szkolnych oraz wzbogacanie pracowni w nowoczesne środki dydaktyczne i sprzęt techniczny,
- znajomość i przestrzeganie dokumentów szkoły,
- gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonania oceny ich pracy,
- doposażenie biblioteki szkolnej,
- warunki dla prawidłowego rozwoju psychofizycznego dziecka, traktując zdrowie i bezpieczeństwo jako wartość nadrzędną.
Uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 23. XI. 2016r. przyjęta do realizacji.