Sfera wspomagania dziecka w rozwoju |
Obszar | Treści wychowawczo – profilaktyczne | Odpowiedzialni | Termin | |
Zadanie zgodnie z podstawą programową |
Działania | ||||
Sfera fizyczna | Zdrowie, edukacja zdrowotna, bezpieczeństwo fizyczne | 1.Zna i przestrzega zasad bezpiecznego zachowania na terenie szkoły (sala lekcyjna, gimnastyczna, korytarz, boisko, jadalnia świetlica itd.) | 1.Zapoznanie z zasadami obowiązującymi na terenie szkoły. Zapoznanie z regulaminami sal gimnastycznych i innych sal oraz pomieszczeń szkolnych (pogadanki i prelekcje w ramach zajęć wychowawczych) | wychowawcy nauczyciele | cały rok |
1a. Stosuje się do zasad bezpieczeństwa w szkole, odnajduje drogę ewakuacyjną, rozpoznaje znaki i symbole informujące o różnych rodzajach niebezpieczeństw oraz zachowuje się zgodnie z informacją w nich zawartą; stosuje zasady bezpiecznej zabawy w różnych warunkach i porach roku. | 1a.Zapoznanie z drogą ewakuacyjną-przeprowadzenie ćwiczeń ewakuacji z budynku, udział w próbnym alarmie p.poż. Zapoznanie uczniów z zasadami postępowania na wypadek podłożenia ładunku wybuchowego. | wychowawcy nauczyciele dyrektor, inspektor BHP | wrzesień | ||
Zapoznanie z zasadami bezpiecznych zabaw i zapoznanie z regulaminem placu zabaw (prelekcje, pogadanki, quiz wiedzy, filmy edukacyjne). | wychowawcy, nauczyciele świetlicy | wrzesień | |||
1b. Dba o bezpieczeństwo swoje i innych, bezpiecznie posługuje się prostymi narzędziami. | 1b. Pogadanki i prelekcje szczególnie w ramach lekcji wychowania fizycznego, plastyki, techniki, fizyki, chemii. | wychowawcy nauczyciele | cały rok | ||
2. Zna zasady bezpiecznego zachowania się nad wodą, w górach w różnych porach roku. | 2.Udział w ogólnopolskich akcjach „Bezpieczne ferie i wakacje” (konkursy, prezentacje, prelekcje) | wychowawcy | styczeń, czerwiec | ||
2a. Posługuje się numerami telefonów alarmowych, formułuje komunikat – wezwanie o pomoc: Policji, Pogotowia Ratunkowego, Straży Pożarnej. | 2b. Zajęcia wychowawcze „Jak postępować w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia”. | wychowawcy, nauczyciele | cały rok | ||
2b. Ma świadomość istnienia zagrożeń ze środowiska naturalnego, np. nagła zmiana pogody, huragan, ulewne deszcze, burza, susza oraz ich następstwa: powódź, pożar, piorun; określa odpowiednie sposoby zachowania się człowieka w takich sytuacjach. | 2c.Zajęcia edukacyjne podczas lekcji z wykorzystaniem m.in. materiałów kampanii społecznej „#ALERT RCB system powiadamiania o zagrożeniach poprzez SMS” | wychowawcy nauczyciele | cały rok | ||
3.Bezpiecznie uczestniczy w ruchu drogowym jako pieszy, pasażer i rowerzysta. 3a. Rozróżnia podstawowe znaki drogowe, stosuje przepisy bezpieczeństwa w ruchu drogowym i miejscach publicznych; przestrzega zasad zachowania się w środkach publicznego transportu zbiorowego. |
3. Zajęcia wychowawcze dotyczące bezpieczeństwa komunikacyjnego (prelekcje, konkursy, spotkanie z Policjantem). | wychowawcy, nauczyciele | cały rok | ||
3a. Prelekcje i pogadanki podczas zajęć z wychowawcą oraz w ramach realizacji podstawy programowej w klasach I-III. | |||||
Przygotowanie uczniów do egzaminu na kartę rowerową. | nauczyciel techniki | cały rok | |||
4. Dba o bezpieczeństwo własne i innych uczestników grupy, w tym bezpieczeństwo związane z komunikacją za pomocą nowych technologii. | 4. Prelekcje, warsztaty i zajęcia wychowawcze dotyczące bezpiecznego zachowania się w cyberprzestrzeni i w realnym świecie. Obchody Dnia Bezpiecznego Internetu. | wychowawcy, pedagog, nauczyciele | cały rok | ||
4a. Stosuje zasady bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń cyfrowych. | 4a. Zajęcia z wychowawcą na temat korzystania z sieci internetowej przy wykorzystaniu elementów programów i projektów: Owce w sieci”, „Bezpieczne Interneciaki”. Zajęcia edukacyjne w ramach lekcji informatycznych i zajęć z wychowawcą. | wychowawcy, pedagog, nauczyciel informatyki, nauczyciele świetlicy | cały rok | ||
4b. Respektuje ograniczenia związane z czasem pracy z urządzeniami cyfrowymi oraz stosuje zasady netykiety. | 4b. c. d. Obchody Dnia Bezpiecznego Internetu – konkursy, zajęcia edukacyjne, projekcje filmów profilaktycznych. Przedstawienie rodzicom propozycji zapoznania się z materiałami Kampanii „Bądź z innej bajki” oraz „Nie zgub dziecka w sieci”. | wychowawcy, pedagog, nauczyciel informatyki | luty | ||
4c. Ma świadomość obecności nieprawdziwych informacji, np. w przestrzeni wirtualnej, publicznej. | |||||
4d. Ma świadomość pozytywnego znaczenia technologii w życiu człowieka. | |||||
5.Zna zasady zdrowego stylu życia. | 5.Obchody Światowego Dnia Zdrowia, Dnia Ochrony Zdrowia Psychicznego. | wychowawcy, pedagog, nauczyciel przyrody, biologii, wychowania fizycznego | październik, kwiecień, maj | ||
5a. Dba o higienę oraz estetykę własną i otoczenia. | 5a.Zajęcia informacyjno-edukacyjne na temat higieny w ramach zajęć z wychowawcą oraz lekcji biologii. | wychowawcy, nauczyciel biologii | cały rok | ||
Udział w konkursie na najładniejszą salę. | wychowawcy | cały rok | |||
5b. Ubiera się odpowiednio do stanu pogody, poszukuje informacji na temat pogody wykorzystując np. Internet. | 5b. Zajęcia edukacyjne w ramach zajęć edukacji wczesnoszkolnej oraz lekcji przyrody, biologii, geografii. | wychowawcy, nauczyciele przyrody, biologii | cały rok | ||
5c. Dba o aktywny wypoczynek podejmując aktywność fizyczną w różnych warunkach atmosferycznych. | 5c.Udział w zajęciach plenerowych, zabawach na placu zabaw. Organizacja Dnia Sportu. | wychowawcy, nauczyciele świetlicy, wychowania fizycznego | cały rok | ||
5d. Bierze udział w różnych formach aktywności ruchowej i fizycznej podczas zajęć lekcyjnych, świetlicowych i pozalekcyjnych. | 5d. Udział uczniów w różnorodnych formach aktywności: zajęciach sportowych, treningach i zawodach sportowych. | wychowawcy, nauczyciele świetlicy, wychowania fizycznego | cały rok | ||
5e. Przygotowuje posiłki służące utrzymaniu zdrowia. | 5e.f. Zajęcia w ramach lekcji techniki. | nauczyciele techniki, świetlicy | cały rok | ||
5f. Wymienia wartości odżywcze produktów żywnościowych; ma świadomość znaczenia odpowiedniej diety dla utrzymania zdrowia, ogranicza spożywanie posiłków o niskich wartościach odżywczych i niezdrowych, zachowuje umiar w spożywaniu produktów słodzonych, zna konsekwencje zjadania ich w namiarze. | Udział w akcji „Dzień zielony- zdrowe odżywianie”. | wychowawcy | cały rok | ||
Sfera emocjonalna, intelektualna, psychiczna | Bezpieczeństwo psychiczne i profilaktyka zachowań ryzykownych |
1.Rozpoznaje i rozumie swoje emocje i uczucia, nazywa je. | Zajęcia edukacyjno-wychowawcze „Znam i rozumiem własne emocje”. Bajki terapeutyczne. Wykorzystanie podczas zajęć z wychowawcą elementów takich programów jak np. „Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej” itp. | pedagog, psycholog, wychowawcy | październik |
1a. Rozumie potrzebę tworzenia relacji. | 1a. Zajęcia integracyjne w klasach. | pedagog, psycholog, wychowawcy | wrzesień | ||
1b. Ma świadomość przeżywanych emocji i posiada umiejętność panowania nad nimi oraz wyrażania ich w sposób umożliwiający współdziałanie w grupie oraz adaptację w nowej grupie. 1c. Uświadamia sobie uczucia przeżywane przez inne osoby z jednoczesną próbą zrozumienia, dlaczego one występują. 1d. Posiada umiejętność odczuwania więzi uczuciowej i potrzebę jej budowania, w tym więzi z rodziną, społecznością szkoły i wspólnotą narodową. | 1b. Obchody Światowego Dnia Życzliwości, Międzynarodowego Dnia Szczęścia. | pedagog, psycholog, wychowawcy | listopad | ||
Zajęcia z wykorzystaniem elementów takich programów jak np: „Wspomaganie rozwoju Psychospołecznego Dzieci Nieśmiałych”, „Wspomaganie rozwoju psychospołecznego dzieci nielubianych przez rówieśników z powodu zachowań antyspołecznych”, „Profilaktyczny Bank Dobrych Praktyk”. | pedagog, psycholog, wychowawcy | cały rok | |||
Zajęcia z wykorzystaniem elementów takich programów jak np: „Spójrz inaczej”, „Cukierki”. | pedagog, psycholog, wychowawcy | cały rok | |||
2. Rozumie odczucia zwierząt, wyraża te stany za pomocą wypowiedzi ustnych i pisemnych oraz różnorodnych artystycznych form wyrazu. | 2. Zajęcia edukacyjne w ramach realizacji podstawy programowej w klasach I-III. Działalność charytatywna – pomoc zwierzętom. Realizacja programu edukacyjno-wychowawczego, którego głównym celem jest propagowanie postawy pełnej szacunku do ludzi, poprzez kształtowanie empatii do zwierząt (udział w Kampaniach i Projektach prozwierzęcych). | wychowawcy, pedagog, nauczyciele biologii i przyrody, koło wolontariatu | cały rok | ||
3. Rozróżnia pożądane i niepożądane zachowania innych osób (również uczniów) korzystających z technologii, zwłaszcza w sieci Internet. 3a. Przestrzega zasad dotyczących korzystania z efektów pracy innych osób i związanych z bezpieczeństwem w Internecie. | Udział w wybranych kampaniach i akcjach społecznych dotyczących bezpieczeństwa w Internecie. | wychowawcy , pedagog, psycholog | grudzień | ||
Zajęcia z wykorzystaniem elementów programu „Sieciaki” oraz materiałów Fundacji Panoptykon.. | wychowawcy | cały rok | |||
4. Zna sposoby radzenia sobie ze stresem. | 4. Zajęcia profilaktyczno-edukacyjne „Stres nie taki zły-jak go pokonać?” | wychowawcy, psycholog, pedagog wychowawcy, nauczyciele, psycholog, pedagog | cały rok | ||
5. Zna konsekwencje zdrowotne stosowania używek: tytoń, e-papierosy, alkohol oraz substancji psychoaktywnych (leki, dopalacze, narkotyki) | 5. Zajęcia edukacyjno-profilaktyczne z wykorzystaniem elementów programów: „Znajdź właściwe rozwiązanie. | wychowawcy, psycholog, pedagog | cały rok | ||
Zajęcia profilaktyczne z wykorzystaniem elementów programów „Tylko słabi gracze biorą dopalacze” oraz elementów takich programów jak np. „Archipelag skarbów”. | psycholog, pedagog, wychowawcy | cały rok | |||
wychowawcy, nauczyciele biologii i przyrody, pedagog, Sanepid | cały rok | ||||
6. Zna przyczyny i skutki otyłości oraz nieuzasadnionego odchudzania się i używania sterydów. | 6. Zajęcia z wykorzystaniem elementów programu „Trzymaj formę”. | wychowawcy | cały rok | ||
7. Wsparcie uczniów i rodziców w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej. | Częste kontakty i rozmowy z uczniami, objęcie wsparciem osób nieśmiałych i wycofanych, docenianie każdej aktywności, angażowanie do dodatkowych zadań podczas lekcji i przerw. Stała współpraca z rodzicami w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom zgodnie ze zdiagnozowanymi potrzebami. Dyżury/konsultacje specjalistów. Przekazywanie rodzicom materiałów dotyczących spraw wychowawczych, stanów emocjonalnych, pokonywania lęku m.in. przed brakiem akceptacji w grupie, stresu, budowania na nowo relacji interpersonalnych. Diagnoza sytuacji wychowawczej w klasach (obserwacja, rozmowy z uczniami) – konsultacje między nauczycielami a pedagogiem i psychologiem. | wychowawcy, nauczyciele, pedagog, psycholog | cały rok | ||
Sfera społeczna | Relacje, kształtowanie postaw prospołecznych | 1.Identyfikuje się z grupą społeczną, do której należy: rodzina, klasa w szkole, drużyna sportowa, społeczność lokalna, naród. 1a.Respektuje normy i reguły postępowania w tych grupach. 1b. Przyjmuje konsekwencje swojego uczestnictwa w grupie i własnego postępowania. | Udział w wyborach samorządu klasowego i szkolnego. | wychowawcy, opiekun Samorządu Uczniowskiego | wrzesień |
Udział w imprezach integracyjnych (dzień czerwony, dzień integracji sportowej, gry terenowe itp.). | wychowawcy, opiekun Samorządu Uczniowskiego | cały rok | |||
1a. Zapoznanie z systemem oceniania zachowania oraz prawami i obowiązkami ucznia. | wychowawca, Rzecznik Praw Ucznia | wrzesień | |||
1.b. Obchody Dnia Praw Dziecka, obchody Dnia Dziecka. | wychowawcy pedagog, psycholog | grudzień/czerwiec | |||
1c. Posiada umiejętność tworzenia relacji, współdziałania, współpracy oraz samodzielnej organizacji pracy w małych grupach, w tym organizacji pracy przy wykorzystaniu technologii. | 1c. Działalność Szkolnego Klubu Wolontariatu i działalność charytatywna uczniów „ Pola nadziei”. | wychowawcy opiekun klubu | cały rok | ||
2. Posiada umiejętności rozpoznawania i rozwiązywania prostych problemów w życiu społecznym, dba o własny rozwój. 3.Planuje i realizuje własne projekty/prace; realizując te projekty/prace współdziała w grupie; współpracuje z uczniami, wymienia się z nimi pomysłami i doświadczeniami, wykorzystując technologię. | 2 i 3. Realizacja projektów edukacyjnych i wychowawczych. | wychowawcy | cały rok | ||
Zajęcia z zakresu edukacji finansowej z wykorzystaniem materiałów udostępnianych przez Centrum Edukacji Obywatelskiej, Mapy Karier oraz elementów programu „Młodzi przedsiębiorczy”. | doradca zawodowy | cały rok | |||
4. Wyjaśnia, iż wszyscy ludzie posiadają prawa i obowiązki, wymienia własne prawa i obowiązki, przestrzega ich i stosuje je w codziennym życiu. | 4. Obchody Światowego Dnia Praw Człowieka. | wychowawcy, Rzecznik Praw Ucznia, pedagog, Policja | grudzień | ||
Zajęcia z zakresu edukacji prawnej w ramach lekcji historii, zajęć z wychowawcą. | nauczyciele historii, wychowawcy, pedagog | cały rok | |||
4a. Prezentuje postawę demokratyczną. | 4a. Wybory oraz działalność Samorządu Uczniowskiego. | wychowawcy, opiekun Samorządu Uczniowskiego, | Wrzesień/cały rok | ||
5.Obdarza szacunkiem koleżanki, kolegów i osoby dorosłe, w tym starsze oraz okazuje szacunek za pomocą prostych form wyrazu oraz stosownego zachowania. | 5. Obchody Dnia Osób Niepełnosprawnych, Światowego Dnia świadomości Autyzmu „Bądź niebieski” Współpraca z Domem Pomocy Społecznej. | opiekun koła wolontariatu, wychowawcy nauczyciele świetlicy | cały rok | ||
5a. Szanuje zwyczaje i tradycje różnych grup społecznych i narodów, przedstawia i porównuje zwyczaje ludzi, np. dotyczące świąt w różnych regionach Polski, a także w różnych krajach. | 5a. Zajęcia z wykorzystaniem materiałów i elementów programu „Szkoła tolerancji”. | wychowawcy | cały rok | ||
5b.Prezentuje postawę szacunku dla dziedzictwa narodowego i ogólnoświatowego oraz ciekawości poznawczej, otwartości i tolerancji. | 5b. Udział w wystawach, wernisażach, spektaklach teatralnych. Wycieczki do muzeów. Udział w projekcjach filmowych (filmy, spektakle teatralne) w ramach zajęć lekcyjnych. Wirtualne zwiedzanie zabytków, muzeów, wystaw itp. | wychowawcy, nauczyciele | cały rok | ||
6. Prezentuje postawę proekologiczną, rozróżnia i stosuje zasadę segregowania różnorodnych odpadów, ma świadomość przyczyn i skutków takiego postępowania. | 6. Zajęcia w ramach lekcji przyrody, geografii, biologii, techniki. Zajęcia ekologiczne w blokach tematycznych – edukacja wczesnoszkolna. Zajęcia z wykorzystaniem materiałów udostępnianych przez Fundację Partnerstwo dla Środowiska i Fundusz Partnerstwa. | nauczyciele, przyrody, biologii, geografii, techniki, wychowawcy | cały rok | ||
6a. Chroni przyrodę, wskazuje wybrane miejsca ochrony przyrody oraz parki narodowe, pomniki przyrody w najbliższym otoczeniu – miejscowości, regionie. | 6a. Obchody Dni Sprzątania Świata oraz Dnia Ziemi. | wychowawcy, nauczyciele przyrody, biologii, geografii, techniki | wrzesień, kwiecień | ||
7. Zna zasady zachowania fair play i kulturalnego kibicowania. | 7. Udział w zawodach, turniejach oraz konkursach: kalendarz adwentowy, koncert świąteczny, dzień liczy PI, konkurs ekologiczny, zawody sportowe. | wychowawcy, nauczyciele wychowania fizycznego | cały rok | ||
8.Umiejętnie i samodzielnie organizuje czas przeznaczony na odpoczynek indywidualny i w grupie. | 8. Zajęcia edukacyjne w ramach realizacji podstawy programowej w klasach I-III. Realizacja elementów programu profilaktycznego: „Trzymaj formę”. | wychowawcy, nauczyciele wychowania fizycznego , | cały rok | ||
Sfera duchowa i aksjologiczna | Kultura, wartości, normy, wzorce zachowań | 1.Ma świadomość wartości uznanych przez środowisko domowe, szkolne, lokalne i narodowe; potrzebę aktywności społecznej opartej o te wartości. 1a. Posiada umiejętność nazywania poznanych wartości, oceny postępowania innych ludzi, odwoływania się w ocenie do przyjętych zasad i wartości. | 1.1a Zajęcia wychowawcze: „Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania”, „Czytanie na polanie” | wychowawcy, pedagog, psycholog | wrzesień czerwiec |
Zajęcia edukacyjne w ramach zajęć z wychowawcą, lekcji języka polskiego i historii. | wychowawcy nauczyciele języka polskiego, historii | cały rok | |||
1b. Ocenia swoje postępowanie i innych osób, odnosząc się do poznanych wartości, takich jak: godność, honor, sprawiedliwość, obowiązkowość, odpowiedzialność, przyjaźń, życzliwość, umiar, powściągliwość, pomoc, zadośćuczynienie, przepraszanie, uznanie, uczciwość, wdzięczność oraz inne, respektowane przez środowisko szkolne. | 1b. Dokonywanie samooceny i oceny innych uczniów na zakończenie półrocza i roku szkolnego. | wychowawcy | styczeń, czerwiec | ||
2.Prezentuje postawę właściwie rozumianej tolerancji dla twórczości innych osób z uwzględnieniem poszanowania godności człowieka oraz postawy odpowiedzialności za treść i formę własnej twórczości. | 2. Zajęcia edukacyjno-wychowawcze wyjaśniające pojęcia ściąga, plagiat, gotowiec? | wychowawcy, pedagog | marzec | ||
3. Prezentuje postawę obywatelską i prowspólnotową – od rodziny i szkoły przez wspólnotę lokalną i regionalną, aż do wspólnoty narodowej, państwowej i międzynarodowej. | 3.Obchody Europejskiego Dnia Języków, Dzień Europy. | nauczyciele języków obcych | wrzesień, maj | ||
3a.Zna i uczestniczy w świętach narodowych i innych ważnych dniach pamięci narodowej, zachowuje się godnie i z szacunkiem podczas śpiewania lub słuchania hymnu, wyjścia pocztu sztandarowego, wciągania flagi na maszt itp. | 3a. Obchody Święta Edukacji Narodowej, Święta Niepodległości, Święta Uchwalenia Konstytucji 3 Maja, Święta Flagi. Dzień pamięci wybuchu II wojny światowej. Zajęcia edukacyjne w ramach lekcji muzyki, języka polskiego i historii. | wychowawcy, nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, nauczyciele muzyki, języka polskiego, historii | zgodnie z kalendarzem świąt | ||
Udział w konkursach i uroczystościach związanych z obchodami święta Niepodległości. | wychowawcy, nauczyciele muzyki, nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, języka polskiego, historii | cały rok | |||
3b. Zna godło, barwy, mundur wojskowy, wybrane stroje ludowe, np. związane z regionem Polski, w którym mieszka. | 3b.Zajęcia w ramach edukacji wczesnoszkolnej oraz w czasie lekcji historii i języka polskiego. | wychowawcy, nauczyciele muzyki, nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, języka polskiego, historii | cały rok | ||
3c. Zna utwory patriotyczne i historyczne, rozpoznaje i śpiewa hymn Polski i hymn szkoły. | 3c. Zajęcia edukacji muzycznej. Udział w uroczystościach szkolnych. Obchody Święta Patrona Szkoły. | wychowawcy, nauczyciele muzyki, nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, języka polskiego, historii | cały rok | ||
3d.Rozumie legendy, fakty historyczne, tradycje, elementy kultury materialnej i duchowej oraz pojęcia i symbole z nimi związane, takie jak: rodzina, dom, naród, ojczyzna, kraj. | 3d. Zajęcia w ramach ed. wczesnoszkolnej oraz w czasie lekcji języka polskiego, historii. Udział w konkursach. | wychowawcy, nauczyciele muzyki, nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, języka polskiego, historii, wiedzy o społeczeństwie | cały rok | ||
4.Uczestniczy w kulturze oraz wyraża swoje spostrzeżenia i przeżycia za pomocą plastycznych, muzycznych i technicznych środków wyrazu, a także przy użyciu nowoczesnych technologii. | 4. Udział w wystawach, wernisażach, spektaklach teatralnych, konkursach plastycznych, muzycznych, technicznych itp. Udział w projekcjach filmowych (filmy, spektakle teatralne) w ramach zajęć lekcyjnych. Wirtualne zwiedzanie zabytków, muzeów, wystaw itp. | wychowawcy, nauczyciele muzyki, nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej, plastyki, techniki, informatyki, świetlicy | cały rok | ||
5.Prezentuje zainteresowania czytelnicze. | 5. Realizacja zadań wynikających z Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. Obchody Światowego Dnia Bibliotek. | nauczyciel biblioteki, języka polskiego oraz innych przedmiotów, współpraca z Biblioteką Miejską | cały rok |
Powrót do Kalendarium szkolne